Høsten 2024 var det endelig undervisningsstart på det nye fagskolestudiet.Foto: DSB
Nå strømmer studentene til Brann– og redningsskolen på Fjelldal: Det betyr stadig nye jobbmuligheter
Fra nyttår er det 180 studenter ved den nye fagskolen. De trenger gode lærere og rådgivere. Derfor søker DSB enda flere ansatte som brenner for beredskap.
GardMichalsenRådgiver og daglig leder i Heia Nord-Norge
– I høst var vi rundt 100 ansatte. Når skolen er fullt bemannet skal vi være rundt 160 ansatte. Det betyr at det fortsatt er mange jobbmuligheter her, sier Hilde Bjørk, kommunikasjonsrådgiver ved den nye skolen.
Vi er på Fjelldal, midt mellom Narvik og Harstad, et steinkast fra Eveneslufthavn.
Og sentrum i et Hålogaland hvor konjunkturene og investeringene fortsatt peker bratt oppover.
Brann– og redningsskolen er en viktig del av dette, med en milliardinvestering i både ny utdanning, nye undervisningsbygg og nytt øvingsfelt
Snart flere hundre studenter
De siste årene har vi fortalt i flere saker på Heia Nord-Norge om alt som skal skje her.
Nå har det skjedd.
Skolen er så å si ferdigbygd. Et øvingsområde på flere tusen kvadratmeter med togbane, motorvei, «rekkehus», høydeanlegg, brannstasjon og mye mer står klart.
Undervisningsbygget har åpnet. Nye studentboliger er under bygging. De første åpnet i høst, til full studiestart ved Norges nye fagskoleutdanning i brann, redning og samfunnssikkerhet.
– I høst var det 100 studenter på Fjelldal. I januar begynner 80 til. Om et par år vil det være flere hundre studenter og kursdeltakere her samtidig, sier Hilde Bjørk. .
For å ta godt i mot dem trengs enda flere ansatte – både lærere, rådgivere og annet personell.
Fra kortreist lærerjobb til Brann- og redningsskolen
– Jeg fikk muligheten til å prøve noe helt nytt, etablere en helt ny utdanning og sette den nye studieplanen ut i virke. Det var en sjanse jeg ikke kunne la gå fra meg da jeg fikk tilbudet.
Det sier Tina Laurila fra Kvæfjord, en drøy times kjøring fra Fjelldal. Hun har jobbet som realfagslærer på Rå videregående skole i 20 år.
Samtidig som tankene om å prøve noe nytt vokste fram, dukket muligheten på Fjelldal opp. Dermed byttet hun ut ti minutter til jobb – med én time ekstra. Hver vei.
– Det tar litt lengre tid å komme seg til arbeid, men vi har også fleksibilitet og mulighet for hjemmekontor når det passer. Det gjør dette veldig mye lettere for meg, sier Tina.
Som relativt fersk ansatt på skolen møter hun stadig nye kolleger. I jobben på seksjon pedagogikk, skal hun bistå kollegene i spørsmål knyttet til undervisning og utdanning.
Den erfarne pedagogen er forberedt på at alt kanskje ikke skal gå helt på skinner:
– Det er mye som skal på plass og mange som jobber for å få det til. Det blir litt prøving og feiling. Akkurat som det skal i en oppstartsfase!
Møt flere av dine nye kolleger – bla helt nederst eller trykk her!
Søker veldig bredt i jakten på kompetanse
Realfagslæreren er et eksempel på bredden i kompetansen Brann– og redningsskolen søker. Grovt sett kan vi dele ønskene inn i tre hovedkategorier:
Erfaring og / eller utdanning innen brann, redning, sikkerhet, forebygging, brannforebyggerfaget eller andre nærliggende fag
Pedagogiskkompetanse, gjerne kombinert med yrkesfag og relevante områder for brann, redning og sikkerhet
Andre erfaringer og kompetanser – som politi, forsvar, beredskap, helse, HMS, ambulanse, eller lignende. Altså nesten det meste.
Lysten og motivasjonen til å være med på noe nytt, og lære nye ting selv, er vel så viktig som hvilken formell utdanning du har.
Hva søker vi etter til Brann– og redningsskolen? Sjekk denne lista!
Det er fortsatt rundt 30 årsverk å fylle, før skolen er fullt bemannet. Det omfatter både faglærere, rådgivere kurs og opplæring, administrasjon og ansatte til drift av skolen og ikke minst øvingsfeltet.
I jakten på nye kolleger er Brann- og redningsskolen åpne, og søker bredt etter mange typer kompetanse. Har du en bakgrunn og erfaring som kan være aktuell, inviteres du til å søke!
Eksempler på relevant bakgrunn vil være for eksempel:
Brannkonstabel på heltid eller deltid, fra lokalt brannvesen, Forsvaret eller Avinor
Fagbrev som brannforebygger (feier) eller andre relevante fag
Utdanning eller erfaring fra annet forebyggendearbeid, alarmoperatør, beredskap, sikkerhet eller lignende
Pedagogisk kompetanse / lærererfaring – gjerne kombinert med interesse for brann, redning og sikkerhet
Utdanning eller arbeidserfaring fra politi eller Forsvaret
Andre relevante erfaringer eller utdanning – for eksempel ledelse, risiko, ingeniør, HMS, medisin, paramedic
Og hvis forkortelser som KI / AI, CR, MR og XR betyr noe for deg, kan du definitivt ha noe å bidra med hos oss
Barnehagekamerater møtes igjen
– Heia, du. Æ trur vi har gått i barnehagen i lag, i Gratangen!
Mange nye ansatte betyr at det ofte er nye kolleger som møtes for første gang. I noen tilfeller for første gang på mange år.
Når Stian Ryslett og Dan Bakkeid skal hilse på hverandre, i anledning dette intervjuet, oppdager de at de faktisk kjente hverandre – for litt over 30 år siden.
Begge er også gode eksempler på bredden i kompetansen skolen søker:
Stian ville hjem til Bjerkvik i fjor, etter ti år i Tromsø. Han er idrettslærer og har jobbet som trener i TIL. På vei hjem var det viktig for han å finne et ambisiøst arbeidssted.
– Med bakgrunn fra toppidrett var det viktig å finne noe som kunne utfordre meg. Jeg så etter en organisasjon hvor det ville være utvikling og oppgang, ikke nedbygging. Og det fant jeg her, sier Stian.
Innenfor brann og redning er de fysiske forutsetningene og kravene viktige, noe som gir nok av oppgaver for en ny faglærer ved skolen.
Samtidig har Stian også brukt det siste året på å forberede seg og lære helt nye fagområder.
På Fjelldal står nå nye, moderne øvingsfelt
Sammen med splitter ny brannstasjon og undervisningslokaler
Her skal vi utdanne fremtidens brann- og redningspersonell
Yrkessjåføren som brenner for brannfaget
Tredjemann Dan Bakkeid hadde første arbeidsdag på Fjelldal rett etter påske. Gratangsværingen er yrkessjåfør i bunnen, men kommer til jobben som rådgiver kurs og opplæring med en bred brannkompetanse både fra brannkorps og undervisningsarbeid.
Fra starten som brannkonstabel på deltid har det blitt stadig mer ansvar:
Studier i beredskap, utdanning som brannkonstabel og øvelsesansvarlig i deltidsbrannvesen, til utrykningsleder heltid og deltid. Etter hvert med jobb på Fjelldal i sikte:
– De siste årene har jeg visst at det ville komme flere stillinger her, så dette ble et klart mål for meg, sier han.
I jobben som rådgiver kurs og opplæring skal han primært jobbe med heltids- og lederkursene for brannkonstabler,.
– Men vi skal også bistå på fagskoleutdanningen. Planen er at vi skal bidra på tvers av seksjonene, for å dra nytte av den samlede kompetansen skolen har, sier Dan.
Erfaringen som yrkessjåfør kommer kanskje godt med. I dag bor han i Lavangen – nesten en og en halv times kjøring fra Fjelldal.
– Så langt har jeg kjørt frem og tilbake hver gang jeg har vært her. Men jeg har også mulighet til å bo på internatet her, noe jeg kommer til å benytte meg av, sier han.
Den fleksibiliteten gjelder mange ansatte, og særlig dem som ukependler langveisfra.
Enn så lenge innkvarteres de på det «gamle» internatet på Fjelldal. Nye pendlerboliger er også under planlegging.
Nærheten til Evenes lufthavn gjør pendling enkelt for mange. En helt nykantine åpnet høsten 2024, og kan gjøre livet enklere.
Tjeldsund, Evenes og Hålogaland
Brann– og redningsskolen ligger på Fjelldal, en bygd i Tjeldsundkommune. Kommunen har 4.216 innbyggere og Evenskjer er kommunesenter. Kommunen er delt mellom Hinnøya, Tjeldøya og fastlandet, og omfatter også tidligere Skånland kommune.
Det er stor utvikling i området rundt Fjelldal. Et steinkast fra skolen ligger Sjøforsvaret på Ramsund. Rett over kommunegrensa til Evenes ligger både sivil og militær flyplass, med stor aktivitet. Dette har igjen skapt stor næringsutvikling utenfor flyplassområdet.
Fjelldal ligger tre kvarters kjøring fra Harstad (bildet), Nord-Norges tredje største by. En anelse lengre er det til Narvik, hvor en rekke store industriprosjekter bærer bud om stor vekst. Begge byer har sykehus, og de tidligere høgskolene er blitt en del av UiT.
Lofoten, Ofoten, Vesterålen og Sør-Troms har til sammen 120.000 innbyggere, og er Nord-Norges mest folkerike region. Hålogaland knyttes stadig tettere sammen – ikke minst som følge av veier og bruer. Neste store prosjekt er ny vei mellom Evenes og Sortland.
Dine nye kollegaer? Bli kjent med noen av dem som jobber på Fjelldal:
Ine hadde det travelt med å komme nordover: – Utrolig spennende å få være med på
– Jeg hadde det veldig travelt med å komme meg hjem til nord etter endte studier, sier Ine Erika Nikolaisen. 30-åringen har bodd og studert noen år i Oslo, men flyttet hjem til Bjerkvik for noen år siden og fikk jobb som lærer i hjembygda.
Savnet etter naturen og menneskene ble for stort til å ikke vende nesen hjem igjen, sier hun:
– Jeg har det meste av familien min her og jeg slipper å gå i kø på fjellet. I tillegg er det veldig sentralt og det er bare en svipptur til nærmeste by og nær flyplassen hvis man skulle få lyst til å røre litt på seg.
I dag jobber hun som rådgiver i kurs– og studieadministrasjonen på Brann– og redningsskolen. Her bidrar hun til dagens kursvirksomhet, og skal etterhvert jobbe med opptak.
– Jeg valgte dette fordi det virket utrolig spennende å få lov til å være med på å utvikle en helt ny fagskole, samtidig som det er meningsfullt å kunne bidra til at brann- og redningstjenesten får den opplæringen og kursingen som fremtidens Norge har bruk for.
– I tillegg er det en helt fantastisk samling av mennesker som jobber her, med mye ulik kompetanse. Her blir man godt ivaretatt og får brukt kunnskapene sine til noe nyttig.
Veronika kom fra helsesektoren for sju år siden – og har vært med på hele reisen til ny skole
– Det fristet med nye arbeidsoppgaver i en annen type virksomhet. Og det har virkelig vært en lærerik reise, fram mot den skolen vi nå har!
Det er sju år siden Veronika Solvang meldte overgang til det som da het Norges brannskole. I dag er hun seksjonssjef administrasjon og virksomhetsstyring. Jobben består av utrolig mye forskjellig, som hun sier:
– Alt fra å planlegge ny infrastruktur til arbeid med læreplaner, og mye mer. Det er utrolig gøy å nå få være med på å realisere oppstarten av skolen, og en ny måte å utdanne personell til brann, redning og samfunnssikkerhet.
Seksjonssjefen ønsker seg mange gode kolleger det neste året. Og det er mange gode grunner til å komme hit, mener Veronika: – Vi har et viktig samfunnsoppdrag – og en mulighet til å bidra til endring, økt mangfold og økt kompetanse ut i brannvesenene.
– I tillegg har vi gode arbeidsforhold og innholdsrike dager. Jeg tror det kan telles på en hånd de gangene jeg har kjedet meg på jobb, sier hun.
Veronika bor i Harstad, som hun har gjort i over 20 år. Dagpendlingen til Fjelldal synes hun går helt strålende: – En fin start på dagen med en kjøretur gjennom flott natur!
Mikael flyttet fra lengst sør til langt nord for å være med på denne muligheten
– For meg var dette en fantastisk mulighet til å påvirke utdanningen og brannvesenet i Norge, sier Mikael S. Kristensen.
Han sluttet nylig i jobben som brannsjef i Setesdal i Vest-Agder. Mikael har langt erfaring fra Forsvaret, inkludert i Nord-Norge.
Derfor var han ikke så fremmed for å flytte nordover og bli seksjonssjef kurs og opplæring.
– Jeg var i en heldig situasjon, med en samboer som kunne ta med seg jobben til hjemmekontor her nord. For meg har det gitt mange muligheter å etablere seg ordentlig her oppe, kjøpe hus og gjøre det «på ordentlig».
Mikael kjøpte hus på Tårstad, 20 minutters kjøring fra Fjelldal og et lite stykke fra Evenes. Her har han kjøpt båt, bor rett ved naturen og setter pris på livet i nord:
– Jeg må ikke bo midt i sentrum. Og sånn som vi har det nå, kan jeg både jobbe mer og ha mer fritid, enn i en større by.
Bjørn Steinar har jobbet med brann og skole hele livet. Nå kan han kombinere begge deler
Bjørn Steinar Røvik har jobbet 17 år i skolen, som lærer og rektor. I 20 år var han brannmann på deltid. De siste ti årene på heltid som kurs– og opplæringsansvarlig i Steinkjer.
Nå kan han bruke all erfaringen som seksjonssjef fagskole.
– Jeg har fulgt med på planene for skolen, og lenge tenkt at det virket spennende. Da de begynte å lyse ut stillinger tenkte jeg: Her kunne jeg være med å bidra og bygge noe nytt. Det var rett og slett veldig fristende, sier han.
For Bjørn Steinar handler det om å utvikle noe nytt – om å etablere noe som skal styrke norsk brannvesen i mange år.
Og for hans del kunne det løse seg uten å flytte nordover. Han pendler fra Steinkjer, en times kjøring fra Værnes lufthavn.
– Mange sa at det skulle være så vanskelig. Men det går direktefly til Evenes flere ganger i uka og det er jo bare en liten svipptur.
Hildes jobb er å fortelle om de gode grunnene til å jobbe her. De er lett å finne
Hilde Bjørk (36) og familien flyttet nordover i fjor, og hun begynte i ny jobb som senior kommunikasjonsrådgiver på Brann– og redningsskolen.
Der jobber hun i hovedsak med å profilere det nye fagskolestudiet, og samtidig vise fram skolen som en viktig arbeidsplass. En jobb hun selv finner mening i:
– Det er meningsfylt å bidra til å styrke beredskapen i samfunnet vårt, selv om min del av jobben gjøres fra kontorpulten. Fellesskapsfølelsen står sterkt her, sier hun.
Jakten på de gode grunnene er ikke vanskelig, mener hun.
– Utsikten fra kontoret! Masse nordlendinger, ispedd herlige og jordnære folk fra andre deler av landet. I tillegg er det praktisk å kunne trene i arbeidstiden.
36-åringen er blant dem som har forlatt Oslo til fordel for Nord-Norge. Hun fant jobb et lite stykke utenfor Harstad. Men har likevel kortere til jobb, enn hun hadde i Oslo.
– 45 minutter med radio, kaffe og ro er en fin start på dagen!
Når alt kommer til alt, handler det om å redde liv. Det er en veldig god grunn for Marcus
Marcus Larsen er rådgiver i kurs– og studieadministrasjonen. Han forteller om en svært variert arbeidshverdag, med oppgaver innen saksbehandling, opptak, statistikk og evalueringer.
Jakten på mening i jobben er ikke vanskelig på en arbeidsplass som dette:
– Når alt kommer til alt, handler det om å redde liv. For meg så finnes det ikke en mer betydningsfull årsak enn akkurat det.
27-åringen legger også vekt på personlig og faglig utvikling, noe han føler blir utmerket lagt til rette for. Skolen er underlagt Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), noe som gir et enda større fellesskap enn bare Fjelldal:
– Jeg får stadig spennende muligheter for tverrfaglig samarbeid med sterke kolleger i resten av organisasjonen, sier han.
Som harstadværing framsnakker han også gjerne hjembyen:
– Jeg er kanskje litt inhabil på hvorfor det er så fint å bo her. Men både Harstad og omegn byr på fantastiske opplevelser i form av natur, kultur og et sterkt fellesskap i lokalsamfunnet.