Ocean Infinity Group om Armada – utviklet i Grovfjord.

Fremst i verden på autonome fartøy og batterielektriske båter: – Her kan du være med på noe unikt

Den nordnorske båtbyggeren Grovfjord Mek. Verksted (GMV) opplever voldsom vekst og etterspørsel. Nå søker de mange flere kloke hoder som vil være med på prosjektene.

– Vi er faktisk fremst i verden på det vi gjør. Dette er verdensledende teknologi, særlig på automasjon. Og alt utvikles og bygges lokalt, her i Grovfjord.

– I en liten bygd med drøyt 500 innbyggere. Det tror jeg er ganske unikt, sier Bård Meek-Hansen.

Daglig leder og eier Bård Meek-Hansen (t.v.) og teknisk sjef Anders Breines.
Daglig leder og eier Bård Meek-Hansen (t.v.) og teknisk sjef Anders Breines.

Meek-Hansen er daglig leder, tredje generasjons båtbygger og verftseier på Grovfjord Mek. Verksted, sammen med kona Elisabeth. Her jobber til enhver tid rundt 130 mennesker.

Nå søker GMV mange flere ansatte:

I første omgang systemingeniør, systemutvikler og prosjektledere. Til Grovfjord, Harstad eller hybridkontor med jevnlig tilstedeværelse.

Nysgjerrig på denne muligheten? Bla videre eller registrer deg enkelt her!

Kjempekontrakt ga boom

GMV har over hundre års historie, og mye av historien ligger til grunn for det som skjer i dag.

Men det er de siste par årene som virkelig har gitt enorm fart.

Kanskje særlig kjempekontrakten bedriften landet våren 2020 på «Armada» – flere store, unike, førerløse robotfartøy til Ocean Infinity Group i Storbritannia.

Disse hybridbåtene går på enten diesel eller batteri, med svært lave CO2-utslipp.

Armada-flåten bygges i både 21 meter og 36 meter lokalt i Grovfjord, mens større fartøy bygges utenlands.

Hybride CTV-båter

Historien om autonome fartøy begynte for noen år siden. Men batterielektriske båter har GMV snart ti års erfaring med.

Og i vinter leverte verftet sin største båt noen gang – den 39 meter lange hybride Energizer, fremtidens offshorevind katamaran, en såkalt Crew Transfer Vessel.

39 meter hybrid katamaran sjøsettes i Grovfjord. Fartøyet var 13 meter lengre enn bassenget.

Men dette er på ingen måte endestasjonen. Neste steg er 100% batterielektrisk CTV – eller det kan være utslippsfri hurtigbåter for persontrafikk.

– Vi kan snart rekke de fleste fergesamband og hurtigbåtruter. Og særlig i en fremtid med hydrogenbrenselceller. Det gir enda lengre rekkevidde og muligheter.

Det sier teknisk sjef Anders Breines.

Hør mer om selskapet og mulighetene her!

Lokal utvikling og tett samarbeid

Hans historie er på mange måter et godt eksempel på utviklingen hos GMV. Fartøyene både utvikles og bygges lokalt. Det er her teknologien utvikles.

I 2017 gjorde Breines ferdig sin masteroppgave i design av styresystemer for batterielektriske båter, ved det som nå er UiT Narvik.

Gjennom det kom han i kontakt med Grovfjord Mek., som da holdt på å utvikle verdens først helelektriske røkterbåt, GMV Zero.

– De fleste konsentrerte seg om større fartøy med store systemer og kjøpt teknologi. Vi valgte å utvikle teknologien selv. Noe som igjen har lagt grunnlag for videre utvikling og andre oppdrag, sier Breines.

Bård Meek-Hansen og Anders Breines mellom to deler av et nybygg.
Bård Meek-Hansen og Anders Breines mellom to deler av et nybygg.

En utvikling som skjer i tett samarbeid med blant annet UiT og Sintef i Trondheim. Kombinasjonen av elektriske fartøy og autonome egenskaper gir mange kompliserte oppgaver.

– Vi sier vel ofte ja takk til oppdraget, og så må vi finne løsningen. Og om ti år er kanskje alt dette vi gjør standard. Men akkurat nå er det nybrottsarbeid hver eneste dag her, sier Breines.

– Det er nok av steder hvor det er lang vei fra idéfase og initiativ til utvikling. Jeg tror det sitter mange ingeniører der ute som har gitt opp å få lov å mene noe eller påvirke. Her er det motsatt: Ikke bare ønsker vi deg som har lyst til å ta ansvar, vi er avhengig av det.

En hel Armada av autonome fartøy – med unike egenskaper

GMV konkurrerte mot flere norske og internasjonale leverandøren om kontrakten med Ocean Infinity Group på disse autonome båtene for avansert kartlegging og søk. Flåten skal operere kystnært over hele verden, og krysse store havområder.

Armada-flåten er spesialdesignet for å kunne transporteres med fly over hele verden. Mens fartøyene styres fra kontrollstasjoner i Southampton, Texas og Hong Kong.

GMV skal produsere fire stykk 21 meter og fem på 36 meter. Større utgaver i flåten bygges samtidig andre steder i verden.

Liten bygd i verdenstoppen

Grovfjord? Det er ikke så rart hvis du ikke har hørt så mye om bygda.

I dette tilfellet er nok bedriften betydelig mer kjent enn plassen. Vel, for noen vil kanskje fotballklubben med bygdas navn være enda mer kjent. Grovfjord spilte så sent som 90-tallet helt i teten av 2. divisjon.

Her bor drøyt 500 innbyggere, helt sør i Troms.

Og her ligger Grovfjord Mek. Verksted AS, hvor veksten er stor og ordrereserven på over 700 millioner kroner.

Det er muligens naturstridig at en teknologisk verdensledende båtbygger skal ligge akkurat på denne plassen. Eller kanskje ikke; nærhet til oppdrettsbransjen og andre viktige kunder har utfordret GMV til stadige nyvinninger.

Hvorfor jobbe hos GMV?

Vi er verdensledende på det vi gjør, og kan tilby utviklende, interessante oppgaver. Her får du jobbe med et unikt faglig team som har solid kompetanse.

Fra Grovfjord utvikler vi miljøvennlige fartøy og gjennomfører det grønne skiftet i praksis.

Som ansatt hos oss får du også:

  • En fleksibel arbeidsdag. Mulighet for både hybridkontor og/eller kontorplass i Harstad – med jevnlig tilstedeværelse i Grovfjord.
  • Gode utviklingsmuligheter, kan få mye ansvar og faglig oppdatering.
  • Konkurransedyktige vilkår i kombinasjon med stor fleksibilitet og frihet.

Harstad-kontor eller hybrid

Men Bård Meek-Hansen og kollegene har erkjent noe:

Det er ikke alle nyansatte som vil slå seg ned i Grovfjord eller nabobygdene.

En times kjøring hver vei til for eksempel Harstad blir også langt for dagpendling.

– Derfor har vi også etablert oss nettopp i Harstad, hvor en håndfull ansatte har sin daglige arbeidsplass, sier han.

Jobben krever jevnlig tilstedeværelse i Grovfjord, og særlig i perioder rundt oppstart og fullføring av prosjekter.

Men for de fleste av ingeniørene, utviklerne og prosjektlederne kan mye av utviklingen skje fra «lokalkontoret» i Harstad.

Eller digitalt fra andre steder i landet.

– For eksempel finnes det et stort maritimt miljø i Trondheim. Vil vi ha tak i denne kompetansen, må vi legge til rette for at du kan jobbe digitalt og hybrid. Og komme til Grovfjord når det trengs, sier Meek-Hansen.


For spørsmål, kontakt

  • Teknisk sjef Anders Breinese-post eller +4790197023
  • Rekrutterer Kjartan Ridderseth e-post eller +4797006787

Søknadsfrist snarest, kandidater behandles og intervjues fortløpende

Interessert? Registrer deg enkelt i GMVs kandidatbase her:

PS! Hvis du får feilmelding på Android, gå rett til skjemaet via denne lenken



Powered by Labrador CMS