Bedriftsprofil for Isar Aerospace Norway

Isar Aerospace utvikler bæreraketter på opp mot 100 tonn som skal ta med seg satellitter ut i verdensrommet

I løpet av året skal selskapet launche sin første rakett

Det skal skje fra Andøya Spaceport

Nå søker Isar flere kolleger som vil være med på eventyret

Vil du være med på å sende opp den første kommersielle satellitten fra Europa? Nå kan du faktisk det

Satellittoppskytingen fra Andøya Spaceport nærmer seg. – Det finnes ikke tøffere jobber i den europeiske romfartsindustrien, mener sjefsingeniør Jonas Mentz i Isar Aerospace.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet søker nå bredt etter ingeniører, elektrikere og tekniker / mekaniker – som har lyst til å være med på denne ganske så revolusjonerende etableringen. Isar Aerospace søker også IT-konsulent / systemadministrator for avdelingen i Andøy.

Dette er jobber for deg som ikke er redd for å gå løs på oppgaver der svarene ikke er kjent. 

For som operasjonell direktør og medgründer Josef Fleishchmann sier det:

– Vi har ikke gjort dette før. Det betyr at vi ikke har alle svarene på forhånd.

Han er på besøk på Nordmela, og møter to av kollegene som er basert i Andøy: Administration Manager Toine C Sannes og Lead Engineer Jonas Mentz.

COO Josef Fleischmann og Lead Engineer Jonas Mentz ved det som snart er en romhavn for satellitter.

Sistnevnte har nettopp flyttet fra Tyskland til Risøyhamn, for å være med på satellitteventyret.

Hvorfor? Svaret er enkelt:

– Jeg mener, hvordan kan jeg ikke ta denne muligheten!

– Det finnes ikke mer spennende jobber i romfartsindustrien i Europa akkurat nå, enn det som skjer akkurat her, akkurat nå. En liten gruppe mennesker får være med på dette. Selvsagt vil jeg være en av dem, sier Mentz.

Vil du være med? Sjekk stillingene og søk her!

Fra studentprosjekt til solid selskap

Andøya Space bygger nå romhavnen Andøya Spaceport like utenfor Nordmela. Selskapet har over 60 års historie med forskningsraketter fra Oksebåsen, noen mil lengre nord. 

De tilrettelegger nå for en ny tid med langt større bæreraketter, som kan bringe satellitter ut i polar bane. Såkalte orbitale rakettoppskytinger.

Illustrasjon over Andøya Spaceport, som er under utbygging.

Isar Aerospace Norway inngikk for noen år siden en eksklusiv leiekontrakt på 20 år for den ene av to planlagte ramper på Andøya Spaceport.

For Isar er dette muligheten til å sende «små» satellitter opp i rommet. Gjennom å gjøre det, bygger selskapet også en helt ny industri i Europa.

– Romfartsindustrien i Europa har vært her noen år, men det har i all hovedsak vært institusjonelle selskaper, finansiert med statlige midler. Fordi det ikke har vært kommersielt lønnsomt, forklarer Josef Fleischmann.

Vi trenger data fra satellitter til nær sagt alt som skjer på jorda. Kommunikasjon, målinger, analyser og data, for eksempel av klima. Men vil du ha en satellitt fra Europa ut i verdensrommet i dag, blir det dyrt. Og du må vente lenge.

Isars mål er å snu opp ned på akkurat dette. De vil gjøre teknologien tilgjengelig for flere selskaper, og på et kommersielt grunnlag.

– Vi bygger raketter som kan ta med seg små og mellomstore satellitter opp i verdensrommet. Vi designer, utvikler og bygger rakettene komplett selv i vår fabrikk i Munchen. Og vi gjør det slik at det kan gjøres mye oftere og billigere, forklarer han.

Nysgjerrig? Se denne for å skjønne enda mer!

Raketter på opp til 100 tonn

Isar Aerospace ble født ut av et studentprosjekt på universitet i Munchen, hvor målet var å bygge en rakett. Siden ble ambisjonen til noe mye større. Fleischmann og medgründer Daniel Metzler stiftet selskapet for fem år siden.

I dag har de vokst til flere hundre ansatte. Andøya er en av to planlagte oppskytingsbaser. Den andre er i Fransk Guinea.

Tidligere i vår hentet selskapet nær 2 milliarder kroner i frisk kapital. Det gir muskler og fart mot det store målet akkurat nå:

Å skyte den første raketten opp fra Andøya andre halvår 2023.

Isar Aerospace utvikler bærerakettene fra grunnen av.
Isar Aerospace utvikler bærerakettene fra grunnen av.
Isar Aerospace utvikler bærerakettene fra grunnen av.

Her kan vi legge til: Ja, satellittene kan være ganske små. Alt fra en skoeske til ett tonn. 

Men rakettene som skal frakte dem, vil være 30 meter lange og veie opp mot 100 tonn.

Til sammenligning sender Andøya Space i dag opp forskningsraketter på opp mot 10 tonn fra Oksebåsen utenfor Andenes.

Og det Isar Aerospace skal gjøre på Andøya i høst – har selskapet ennå ikke gjort før.

– Det eneste vi er ganske sikre på er at alt ikke vil gå 100 prosent som planlagt på den første testen. Men vi skal lære, forbedre og utvikle prosessen for hver gang, sier Jonas Mentz.

Omtrent dette er det som skal skje fra Andøya:

Søker lærevillige kolleger

Sjefsingeniøren, som altså har kommet fra München til Risøyhamn for å være med på dette eventyret, søker nå flere kolleger til teamet.

Jonas Mentz, Lead Engineer i Isar Aerospace Norway.

Ingeniører, mekanikere og elektrikere. Isar Aerospace nærmer seg ti ansatte i Andøy og det kan fort bli 20 før året er omme.

Mye gjøres fra selskapets andre kontorer. Men Isar Aerospaces første kommersielle satellittoppskyting krever i høyeste grad fysisk tilstedeværelse. For hver launch vil det komme ansatte nordover fra Tyskland og fra basen i Kiruna.

Samtidig er det nettopp viktig med et lokalt, kompetent team her. Noen, som Jonas, vil være internasjonale. 

Men det er et mål å finne også nordmenn som vil være med på romfartseventyret. Gjerne folk som trigges litt av nettopp det – at dette er et eventyr.

– Vi ser etter folk som vil lære fort. Du må akseptere, og gjerne like, at ikke alle svarene er gitt på forhånd. Vi skal gjøre noe som ingen har gjort før, sier Jonas Mentz.

– Dette er avansert ingeniørkunst, og det inkluderer praktisk arbeid. Noen ganger må vi ut på rampen og skru, legger han til.

5 gode grunner til å jobbe i Isar Aerospace

1. UNIK OPPGAVE: Du får være med på å launche den første kommersielle orbitale bæreraketten fra fastlands-Europa.

2. ET UNGT SELSKAP: Selskapet har flere hundre ansatte, men er fortsatt et ungt selskap med startup-kulturen i behold.

3. SOLID FINANSIERT: Isar Aerospace har gjennom flere kapitalrunder fått solid finansiering til drift og utvikling av selskapet.

4. GODE VILKÅR: Konkurransedyktig lønn, forsikringer og pensjon. 30 dager ferie, fleksibel arbeidstid, aksjeprogram og øvrige goder.

5. KARRIEREVEI: For deg som har lyst på en karriere i den globale romfartsindustrien, vil Isar Aerospace være et veldig riktig steg.

Ledige stillinger akkurat nå:

    Powered by Labrador CMS